Recomandări

Recomandări
1. Totan se bucură de toate calitățile necesare unui dirijor bun. Dotat fiind cu un talent incontestabil și o remarcabilă sensibilitate muzicală, sunt convins că în curând va atinge perfecțiunea în domeniul dirijoral. (1987) Compozitorul și profesorul ION DUMITRESCU, fost Președinte al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor Români, membru al Academiei Franceze Belle Arte – Paris.
2. Este cu siguranță un muzician energic, un dirijor clar și un artist devotat. Este pe calea spre o sănătoasă și strălucită carieră dirijorală, și îi doresc tot binele în dezvoltarea sa. (1994) Prof. CRISTOPH POPPEN, Director Muzical al Orchestrei de Cameră Munich, Rector al Universității de Muzică Hans Eisler – Berlin.
3. Domnul Totan a dovedit că este un dirijor extrem de competent și profesionist, îndeplinind anevoioasa sarcină de a acompania cei șase finaliști cu muzicalitate, răbdare și umanitate. Juriul este foarte mulțumit de alegerea domnului Totan ce a a adus o importantă contribuție înaltului nivel artistic al competiției. Dorim să adăugăm că membrii Porto National Orchestra au fost deosebit de încântați de munca domnului Totan. (1998) FERNANDA WANDSCHNEIDER, Președinte al Porto International Piano Competition.
4. Je crois que Mr.Totan dispose dun beau bagage technique pour simposer a lorchestre et temoigne une belle musicalite a legard des partitions interprete.Son travail avec les 6 pianistes fut tres apprecie et admire par mes colegues du jury.A mon avis, la cariere internationale de Mr.Totan devrait souvrir dune maniere brillante(1998) AQUILLES DELLE VIGNE ,Prof.a la Sommer Akademie Mozarteum-Salzburg, Directeur Musical du Grand Prix International de piano Bosendorfer Empire, Prof.a lEcole de Musique Alfred Cortot-Paris, Prof.au Conservatoire de Rotterdam.
5. O personalitate și un artist cu adevărat incântător și charismatic. (1998) BRYCE MORRISON, critic și scriitor internațional (Gramophonerevue).
6. F.Totan,chef dorchestre plein de personalité et sensibilité (1998) JORGE MOYANO, Prof.at Lisbon Music Academy.
7. Bravo, para un gran director (1998) RAMON CASTROMIL, pianist spaniol.
8. Îmi face o deosebită plăcere să scriu despre maestrul Florin Totan. Am avut privilegiul de a colabora cu el în această stagiune la București, alături de Orchestra Națională Radio. Maestrul Totan este un dirijor uimitor. Are o tehnică superbă, o muzicalitate extrem de convingătoare și este binecuvântat cu o excelentă prezență scenică. Iată pe cineva ce merită să fie auzit! (2000) EUGEN SÂRBU, violonist.
9. Vreau să-i mulțumesc Dlui.Totan care a fost un dirijor excelent și foarte inteligent în colaborarea cu mine. Am avut lungi discuții cu dumnealui, fapt care e neobișnuit, pentru că de obicei, dirijorii vin la repetiție și dirijează și asta e tot. Cu Dl.Totan a fost diferit, am vorbit mult, m-a ascultat și am reglat toate aspectele. Este fantastic, un dirijor foarte bun si profesionist. (2009) AMIR TEBENIKHIN, Castigatorul Concursului de pian G.Enescu(2009).

Scrisori de recomandare și comentarii
1. Draga Florin, Legat de vizita și cursul tău de aici, din Brazilia, am întâlnit numeroase ocazii în care discutam despre tine. Primul lucru asupra căruia am căzut de acord este acela că tu ești singurul dirijor invitat ce într-adevăr a predat ceva studenților. Cred ca asta se datorează temperamentului și inteligenței tale și, bineînțeles, tehnicii lui Celi. Al doilea este acela că tehnica ta este minunată și muzicienii din Orquestra Sinfônica de Minas Gerais au spus mereu asta. Imi amintesc discuțiile cu unii dintre ei, și de obicei se spunea (lucru cu care sunt de acord) ca ai o energie imensă și spirit de lider, calități ce se traduc în tehnica ta. Mereu tactezi și indici idei muzicale cu mare claritate. Sper că ești bine și că ai răbdare să citești aceste rânduri. Prietenul tău, Rodrigo Garcia (Brazilia) – rodrigogarciabh@hotmail.com
2. Către cei interesați, Numele meu este Eduardo Ribeiro, sunt un dirijor brazilian, rezident în Belo Horizonte, Minas Gerais. Predau tehnică dirijorală și compoziție la Universitatea Federală din Minas Gerais (UFMG), și înregistrez ca instrumentist și cântăreț. În octombrie 2005, după mai bine de un deceniu de practică dirijorală si numeroase cursuri, am luat importanta decizie de a merge în București, România pentru a studia cu un foarte bine recomandat prieten al lui Celibidache, maestrul Florin Totan. Pe parcursul contactului nostru prin Internet, s-a oferit să-mi demonstreze cursul său individual și concentrat despre tehnica lui Celi cu trei zile de teorie și exerciții, 12 ore de repetiții cu orchestra sa privată și un concert într-o importantă sală de concert din București. Acest curs reprezintă un moment de cotitură în cariera mea în ceea ce privește viziunea despre muzică și modul cu adevărat profesionist de a interacționa cu orchestra. În timpul celor trei zile de pregătire mi-am putut simți brațele și mușchii, corpul și congruența mișcărilor mele cu cunoștința extrem de diferit față de mișcările mecanice ce constituiau tehnica mea anterioară. În repetiții și în concert am reușit să dovedesc cât de rafinată este tehnica lui Celi, predată de profesorul perfect – maestrul Florin Totan. Foarte rar în cariera mea am avut un asemenea control asupra frazelor, dinamicii, tempo-ului și tensiunii muzicale în mâinile și urechile mele. Detaliile stilistice, secretele arcușelor, structurarea și frazarea, toate au avut un mare impact, deschizându-mi ochii, urechile și percepția asupra corpului și relevându-mi adevăratele comori ale tehnicii și filosofiei muzicale ale lui Celi. Mi-a plăcut! Am simțit o subită evoluție în tehnica, urechea interioară și cunoștința mea. La întoarcerea în Brazilia, în timpul primului concert mi-am putut dovedi singur evoluția. Muzicienii din orchestră și colegii mei au evidențiat imediat remarcabila schimbare ce se produsese în prestația mea dirijorală. Eram foarte fericit. O lună mai târziu, în noiembrie 2005, am revenit în București la maestrul Florin Totan pentru un nou curs ce avea scopul a întări contactul cu această tehnică perfectă și cu acea experiență minunată. În august 2006 l-am invitat pe maestrul Totan să țină acest curs în orașul meu, Belo Horizonte, Brazilia, cu ocazia comemorării a zece ani de la moartea lui Celi. A fost un moment remarcabil pentru instrumentiștii și studenții mei care au avut parte de două săptămâni de cursuri și repetiții, două concerte minunate în sala noastră de concerte – unul cu studenții noștii, iar cel de închidere cu maestrul Florin Totan. Nu mai auzisem niciodată la orchestra noastră asemenea culori, sunet puternic, fraze sclipitoare, umor, galanterie, profunzime, și peste toate acestea – un profund simț al armoniei și echilibrului. În aceeași perioadă a dirijat cu mare succes Orchestra de Stat, captivând întreaga orchestră cu fantastica sa tehnică a brațelor, frazare și charismă. Pentru noi a fost o perioadă extrem de fructuoasă alături de un mare profesor și muzician precum maestrul Totan, care este una dintre cele mai renumite personalități ale școlii dirijorale Celibidache și mai ales, un om cu o abilitate extraordinară de a învăța și ajuta studentul să obțină un salt fenomenal în cunoștința sa pentru a fi un dirijor cu adevărat profesionist. Cu toții am înregistrat îmbunătățiri în tehnica dirijorală, în tehnica repetițiilor și toate celelalte aspecte ale înaltei prestații muzicale, demonstrate în fața orchestrei de maestrul Totan. În ciuda dificultăților inerente dirijatului – care pretinde studenților un anumit nivel de concentrare și, totuși, ceva talent – cursurile și repetițiile au fost absolut uimitoare, cu imensă bucurie, energie, transcendență, cunoaștere, umor fin și charismă, toate fiind lucruri emanate de personalitatea maestrului Florin Totan. M-am întors din ce în ce mai des (în 2006 și 2007) pentru a studia cu el la București și pentru a-i dirija orchestra, Sinfonia București – un ansamblu extrem de rafinat, instruit în principiile fenomenologice ale tehnicii lui Celi. În urma contactului cu Florin Totan, pot spune că sunt un dirijor profesionist cu o promițătoare carieră în Europa. Sunt convins că tehnica dirijorală a lui Celi este vârful acestei arte ce arată adevăratele și fireștile principii ce includ toate aspectele prestației muzicale și care transcende tiparele tradiționale întâlnite în școlile și cursurile din întreaga lume. Recomand cu căldura experiența oferită de maestrul Florin Totan și orchestra sa, Sinfonia București, pentru îndrumarea studenților și chiar a profesioniștilor spre un mare salt la nivelul abilităților și cunoștințelor dirijorale și ale prestației muzicale. Maestro Eduardo Ribeiro Compozitor și Dirijor oal Symphonic Orchestra of UFMG – Brasil ribeiro1685@yahoo.com.br – 0055-3464-6225 – 0055-9637-2106
3. Maestrul Florin Totan este un minunat muzician ce a condus un superb concert cu Orchestra Simfonică a Universității din Tennessee. A avut o excelentă comandă asupra orchestrei și a muzicii, inclusiv o îndrumare expertă în realizarea acompaniamentului pentru concertul de pian de Schumann. Maestrul Totan este pasionat și entuziast în ceea ce privește muzica, lucru evident în timpul repetițiilor. A adus comentarii profunde pentru instrumentiști, oferind idei imaginative pentru a- i inspira să ofere cea mai bună prestație a lor… Rezultatele au fost convingătoare, dinamice și extrem de muzicale. Reacția publicului a fost una fantastică. James Fellenbaum, Director al Orchestrei (Tennessee University) jfellenbaum@hotmail.com
4. Către cei interesați, Maestrul Totan ne-a arătat deplina sa stăpânire a orchestrei și tot ceea ce aparține de asta. Cursul a fost un mare succes, studenții și instrumentiștii noștri fiind încântați de el. Publicul a fost impresionat de orchestra noastră sub conducerea lui Florin Totan, a cărei sonoritate a suferit o extraordinară schimbare în cursul acestei zile. Lucas Bretas dos Santos, pianist Dr. și Profesor de pian în EMUFMG, Diretor al EMUFMG Belo Horizonte, Brasil
5. Ceea ce îmi atrage atenția la Florin Totan este forța, vivacitatea și capacitatea sa de a controla ansamblul. Prezența sa impunătoare reține atenția orchestrei într-o manieră energică și, în același timp, afectuoasă. Silvio Viegas, dirijor, Profesor de dirijat în EMUFMG Belo Horizonte, Brasil.
6. Tehnica sa dirijorală reflectă cu exactitate și claritate concepția sa muzicală asupra lucrărilor abordate, de asemenea emană un deosebit dinamism și spontaneitate, în ciuda exigenței extreme din timpul repetițiilor. Acest maestru are o gestică frumoasă și bun gust muzical. Eliseu Barros, violonist Spalla al State Symphonic Orchestra din Minas Gerais Belo Horizonte, Brasil.
7. În repetiții, maestrul Florin Totan a făcut o demonstrație de prezență și competență, oprind orchestra numai când trebuia explicat ceva important, obținând cele mai bune rezultate de la muzicieni, lucru evident în cele două concerte din Belo Horizonte. Urmărind munca maestrului Totan, suntem convinși că posedă o profundă cunoaștere și o foarte clară imagine sonoră a lucrărilor abordate. Dr. Oiliam Lana, dirijor și compozitor, Profesor de Compoziție la EMUFMG Belo Horizonte, Brasil
8. Către cei interesați, Aceasta este o scrisoare ce recomandă tuturor cititorilor să ia în considerare excelența cursului de dirijat susținut de maestrul Florin Totan, ce se concentrează pe învățăturile profesorului său, Sergiu Celibidache. În februarie 2005, l-am invitat pe maestrul Totan să țină cursul său pentru studenții Conservatorului de Muzică din cadrul Universității din Missouri – Kansas City. Prezentarea a sa a fost una eficientă, a fost îndrăgit de studenții mei, iar energia nesfârșită s-a dovedit de-a dreptul contagioasă. Trebuie să menționez că maestrul Totan a dirijat Orchestra de Cameră într-o excelentă interpretare a Simfoniei I de Prokofiev, Dansurilor românești de Bartok, precum și alte lucrări semnate de conaționali ai săi. A oferit lucrărilor un remarcabil entusiasm, atât în repetiții cât și în concert. Pe lângă acestea, am descoperit că maestrul Totan este un om integru și călduros, iar acum îl consider un prieten…un lucru mai degrabă rar în domeniul dirijoral! Vă rog, nu ezitați să mă contactați pentru informații adiționale. Cu sinceritate, Robert Olson, Director al Orchestrelor/Operei, Conservatorul de Music, UMKC, Director Artistic al Colorado MahlerFest, Director Muzical al Longmont Symphony (Colorado) Dirijor la Kansas City Ballet
9. Pianista T. Dussaut îi trimete directorului ARTEXIM, cronica semnată de Dl M. de Brancovan pe cel mai important site internațional de critică muzicală:
From: Thérèse Dussaut [mailto:theresedussaut@orange.fr]Sent: 13 October 2009 09:24To: artexim Roumanie/ Mihai Constantinescu/ ArteximSubject: et aussi :
Cher Monsieur,
Ravie de lire et de vous faire parvenir un extrait (concert de gala) du large compte- rendu de Mihai de Brancovan sur musicalpress.org.
Avec mes sentiments chaleureux Thérèse Dussaut
Parallèlement au festival se déroulait, durant les huit premiers jours de celui-ci, comme le veut la tradition, le concours Enesco, dont les trois volets: piano, violon et composition avaient attiré, respectivement, 41, 51 et 181 candidats originaires de 40 pays. Retransmis par Mezzo depuis un Athénée bondé, le concert des lauréats débute, en présence de Ioan Holender et du ministre de la Culture, Theodor Paleologu que l’on voit à pratiquement toutes les manifestations du festival par une remise des prix gentiment brouillonne.
Le concert proprement dit s’ouvrait donc par l’œuvre couronnée il y a deux ans,Sounds of Meditation, pour soprano et orchestre, d’un autre Chinois (né en 1976): Hu Xiao-ou, qui s’est inspiré de la musique comme de la philosophie tibétaines. Au cours des trois mouvements (Mise au tombeau céleste, Transmigration, Nirvana), les instrumentistes, en plus de jouer, interviennent vocalement, imitant les incantations des moines bouddhistes. Florin Totan, un ancien élève de Celibidache (lequel était fasciné par le bouddhisme), dirigeait avec autorité et finesse l’excellente Philharmonie de Cluj.
La seconde partie nous permettait de découvrir les premiers prix des deux sections instrumentales: le Polonais de (presque) 25 ans Jaroslaw Nadrzycki (violon) séduit par son lyrisme, son style fin, racé, dans le Concerto de Sibelius, dirigé de main de maître par un chef qui pourrait être son grand-père, Ilarion Ionescu-Galati, lui- même violoniste à l’origine; quant au pianiste kazakh Amir Tebenikhin (né en 1977), c’est une véritable bête de scène, qui éblouit surtout par une technique à toute épreuve: sous la battue flamboyante de Florin Totan, il se joue des difficultés du 3e Concerto de Rachmaninov avec une aisance que l’on retrouvait dans la prodigieuse Toccata de Prokofiev offerte en bis.
10. Interviu în Cotidianul cu câștigătorul concursului:
http://www.cotidianul.ro/amir_tebenikhin_programul_de_concurs_m_a_convins_sa_ma_inscriu-97552.html
în care spune către sfârșit:
ÎNTREBARE (Reporter): Ați cântat cu FIlarmonica Transilvania si cu Maestrul Totan, cum a decurs colaborarea dumneavoastră?
RĂSPUNS (Amir Tebenikhin): Am fost foarte surprins si foarte fericit sa cânt alături de marii muzicieni ai acestei orchestre Vreau să-i mulțumesc Domnului Totan, care a fost un dirijor excelent și foarte inteligent în colaborarea cu mine. Am avut luni discuții cu dânsul, fapt care e destul de neobișnuit, pentru că de obicei dirijorii vin la repetiție și dirijează, asta e tot!. Cu domnul Totan a fost diferit, dânsul a venit dimineața la conservator și am avut o discuție lungă de o ora și jumătate. Apoi am cândat concertul, m-a ascultat, am discutat despre tempo-uri și multe aspecte. Este foarte neobișnuit. După care, azi, am avut o altă discuție lungă, este fantastic, un dirijor foarte bun și profesionist!!!
11. Câștigătorul premiului II, An Jong Do (Koreea), a declarat tot pentru Cotidianul:
am discutat foarte mult cu dirijorul si dinsul m-a ajutat atit de mult,am vorbit de tempo-uri,despre muzicalitate si asta m-a ajutat enorm.Orchestra este foarte sensibilă, am colaborat excelent cu muzicienii.
12. Maestrul Galați îmi spunea la ieșirea din scenă dupa această piesă, că e incredibil cum lumea aplaudă așa de mult la o piesă modernă, ca după Carmina Burana!
13. Lavinia Coman scrie în suplimentul Cotidianul sub titlul Concursul de pian, un final cu glorie, și continuă: cei 3 finaliști și-au susținut concertele în compania Orchestrei Transilvania din Cluj, aflată într-o formă mult îmbunătățită față de finala ediției trecute! Dirijorul Florin Totan a făcut eforturi extraordinare că să asigure cu promptitudine și eficiență parteneriatul orchestră-soliști. Un factor de disconfort a fost spațiul insuficient oferit de sala George Enescu a UNMB.
14. Scrisoarea primită de la compozitorul chinez (a cărui lucrare, premiată la concursul de compoziție, a fost prezentată în primă audiție absolută la Ateneul Român), în care vorbește că succesul nostru de la Ateneu a fost pe larg mediatizat pe postul național de televiziune din China (cu imagini):
http://www.sc.xinhuanet.com/content/2009-09/09/content_17646815.htm